Mar 12, 2023
Jeg ved det godt: Morgenmad på hotel er en svær størrelse...
Med mindre du arbejder på d'Angleterre eller Nimb - eller på et lille hotel med 12 værelser - så er morgenmaden ofte en svær størrelse. På den ene side skal det være rentabelt, siger ledelsen. Derfor kan vi ikke have syv mand på gulvet. På den anden side - siger jeg - skal oplevelsen også være i orden. Derfor er det trist for både gæster og medarbejdere, når der er tydelige tegn på underbemanding. Det stresser dig - og det påvirker gæsten negativt.
Fordi morgenmaden ofte er den sidste mulighed du har for at yde dit bedste overfor gæsterne, så skal oplevelsen være i orden. Det nemme er at servere varm kaffe og lune rundstykker. Det svære er ofte, at sikre et godt flow, at rydde af og dække op, samtidig med at buffeten ser indbydende ud og at gæsterne oplever at blive set og anderkendt.
Det er ret normalt, at personalet - at du bliver reduceret til en tallerkentaxi der efter bedste evne skynder dig at rydde, dække og fylde. Men i denne episode påstår jeg, at det ikke behøver at være sådan!
Jeg gennemgår de muligheder du trods alt har, for at opnå to ting:
Det er ikke nemt. Men det behøver heller ikke kræve en medarbejder mere. Ofte er løsningen en kombination af struktur og prioritering.
Med 2+1 modellen, som jeg gennemgår og kommer med eksempler på, får du mere struktur på din morgenmadsrutine. Du får altså inspiration til at bruge tid på både at være afrydder og relationsskabende tjener.
Så find dig ikke i en stresset morgenmadsvagt. Lyt med og få inspiration til at bruge dine kolleger lidt mere til - og til at få nye rutiner, der giver gæsten og dig en lidt mere positiv morgen.